MMbak

Det finns flera olika saker som gör att en lätt lutning framåt ger dig en mer energieffektiv löpteknik. Problemet med instruktionen ”luta framåt” är att det går att göra den på väldigt många olika sätt och att du kanske inte alls behöver luta beroende på grundställning och hur du är konstruerad.

Igår träffade jag till exempel en löpare som när jag berättade lite om en bra rörelse i axlarna bör vara och sedan sa ”Luta dig bakåt jättemycket. Nej, mer! Ännu mer bakåt!” gick från lägsta energiklass ”E” till att vara snubblande nära att ta sig in i ”A+” som är där elitlöpare ligger. Stjärnorna, som är betyg för de viktigaste parametrarna, gick från 3,3 till 4,8 av 5. Och värdet på ”Speed capacity” som talar om i fall du har en teknik som duger att springa snabbt med gick från 13-88 där 13 är rätt dåligt och 88 är lika bra som svensk elit. Detta genom instruktionen ”Luta dig bakåt jättemycket!”.

Slutsats: Vill du bli mer effektiv är det långt ifrån säkert att det blir bra genom att du följer generella råd. En bra teknikspecialist kan däremot göra massor genom att utgå från hur just du rör dig och är konstruerad.

Slutsats 2: Har en föreläsning som heter ”Allt din löptränare och snabba kompis har sagt men som ni troligen har missuppfattat allihop”. Där går jag igenom en lång rad klassiska löpinstruktioner och ”sanningar”, som ”luta dig framåt”, ”jobba med armarna”, ”fram med höften”, ”man ska ta 180 steg per minut” och berättar varför de kan vara bra, hur de kan vara dåliga och vad som egentligen är sant och inte bland allt som sägs om löpteknik. Går att boka till din klubb eller ditt företag nu i vår via mail till fredrik@springsnabbare.se.